Push tack to trick należący do starej szkoły Freestyle. Jest to rodzaj zwrotu przez sztag przypominający nieco Helikoptera (Heli-Tack’a). Naukę Push Tack’a rozpocznij na wypornej szerokiej desce i wietrze nie przekraczającym 4 bft (w warunkach bezślizgowych). Powoli zacznij ćwiczyć na coraz mniejszej desce i mocniejszym wietrze.
Optymalne warunki do nauki:
– płaska woda,
– wiatr 3-5Bft
– manewrowa stabilna deska
– „spałowany żagiel”(by nie wytwarzał za dużego ciągu),Dobrym przygotowaniem do „push’a” jest wcześniejsze opanowanie helikoptera i umiejętność płynięcia w pozycji clew first w warunkach ślizgowych (możesz ćwiczyć odpadanie i ostrzenie w tej pozycji, jak i powrót żagla do pozycji podstawowej).
– wiatr 3-5Bft
– manewrowa stabilna deska
– „spałowany żagiel”(by nie wytwarzał za dużego ciągu),Dobrym przygotowaniem do „push’a” jest wcześniejsze opanowanie helikoptera i umiejętność płynięcia w pozycji clew first w warunkach ślizgowych (możesz ćwiczyć odpadanie i ostrzenie w tej pozycji, jak i powrót żagla do pozycji podstawowej).
Wykonanie:
Płynąc półwiatrem przesuń rękę szotową bardziej w stronę noku bomu.
1.
Wyjmij tylnią nogę ze strapa i lekko odpadnij jednocześnie luzując żagiel. Gdy osiągniesz baksztag, a żagiel utraci ciąg to znak że możesz zacząć wykonywać trick.
2.
W tym etapie ważną rolę odgrywa równowaga i opanowanie żagla. Ciężar ciała utrzymuj nad deską. Obracanie pędniku rozpocznij od otwarcia żagla. Na początku przenieś go bardziej w stronę dziobu z jednoczesnym postawieniem tylnej nogi przed maszt.
3.
Następnie gdy poczujesz że listwy przeskoczą na drugą stronę i żagiel zacznie generować ciąg, to znak że możesz zbliżać go w stronę rufy. Jeżeli spróbujesz od razu skierować go w stronę rufy to zacznie on generować zbyt duży ciąg, co spowoduję utratę równowagi.
4.
W miarę większego skrętu przesuwaj maszt w stronę rufy. Ciężar ciała jest pozostawiony na nowej tylniej nodze. Staraj się aby etap skrętu trwał jak najszybciej. Ułatwi ci to kontrolę nad zestawem.
5.
Gdy wszystko wykonasz poprawnie deska zacznie ostrzyć i zwolni. Kiedy deska straci niemal całą prędkość zacznij naciskać na bom.
6.
Pędnik cały czas wędruje w kierunku rufy.
7.
Po wykonaniu 90 stopni skrętu (ustawienia się deski równolegle do wiejącego wiatru), podnoś sylwetkę i przenoś ciężar ciała pomału na przednią nogę. Należy pamiętać o kontrolowaniu siły wiatru na żagiel poprzez odpowiednie wychylenie sylwetki do przodu. Złap tylną ręką jeszcze bliżej noku bomu.
8.
Tuż przed tym jak róg szotowy osiągnie linię wiatru utrzymuj ciężar ciała na przedniej nodze. W tej chwili żagiel traci niemal całkowity ciąg. Należy to wykorzystać aby przepchnąć go rogiem szotowym na nowy hals, jednak pamiętaj aby mocno stać na nogach. W tym celu ugnij nieco ręce i zwieś się mocno na bomie. Trzymaj go tak aż do opanowania rosnącego ciągu.
9.
Jeżeli deska niemal w całości osiągnie półwiatr to zacznij go obracać jak przy heli tack’u. W tym celu złap przednią ręką bliżej masztu, i ugnij ją. Puść tylną ręką bom. Złap żagiel po właściwej stronie za bom i Push tack zrobiony.
Błędy:
W początkowej fazie, gdy należy ustawić żagiel po stronie nawietrznej ten zbyt szybko rotuje i wrzuca deskarza do wody.
Postaraj się bardziej odpaść, na początku skieruj żagiel w stronę dziobu (nie od razu w stronę rufy), to spowoduje iż deska utraci nie co prędkości a żagiel będzie powodował skręt deski.