Eslider


Eslider krótko mówiąc to połączenie Grubby z pozycją Swich-stance. Przed rozpoczęciem nauki konieczna jest umiejętność pływania w pozycji Swich-stance. Warto również wcześniej opanować nieco prostsze tricki jak Grubby i lollypop. Choć nie jest to konieczne to jednak bardzo przyspiesza naukę. Jako słabo wiatrowe przygotowanie do Eslider’a polecam naukę heli-tack clew first.

Wykonanie:

Stopy należy ustawić w pozycji Switch-stance. Ważne aby deska płynęła możliwie stabilnie, a ciąg na żaglu nie był zbyt mocny. Na początek lepiej uczyć się tego tricku na nieco bardziej wypłaszczonym żaglu z mniejszym ciągiem, znacznie ułatwi to wybicie.

Sam moment wybicia tak jak przy Grubby najlepiej zainicjować płynąc w lekkim baksztagu. Na początek polecam wybijać się z niewielkiej falki a w miarę opływania, przechodzić na coraz bardziej płaską wodę.

0

Podczas wybicia należy lekko wybrać żagiel i przesunąć go w stronę dziobu. Tylną nogę podnieść nieco do góry w taki sposób, aby dziób znalazł się w wodze, a statecznik ponad nią. Zanurzenie dziobu do wody dodatkowo zwiększa rotację, a przesunięcie go w stronę dziobu sprawia, że deska nie złapie gwałtownie krawędzi.

1

Gdy deska wykona obrót o 180 stopni i w całości znajdzie się w wodzie, dalszą część rotacji wykonuje się głównie ciągiem na żaglu. Odpowiednie wybicie i dynamiczny obrót „na dziobie” sprawią, że niekiedy dalszy obrót wykona się sam. Jednak warto na początek wykonywać wolniejsze eslidery, aby bardziej zrozumieć dalszą część obrotu.

2

Aby dokończyć rotację należy zgiąć rękę masztową i wepchnąć żagiel rogiem szotowym w stronę wiatru, jednocześnie pamiętając o naprawdę mocnym nacisku na przednią nogę w strapie. Ciężar ciała przesunięty bardziej w stronę dziobu. Jeżeli pierwsza część rotacji była dynamiczna, ciąg na żaglu będzie niewielki. Jeżeli natomiast wykonywałeś manewr na sporej niedowiewce, w takim razie musisz jeszcze popracować żaglem. W tym przypadku wepchnij go znacząco w stronę wiatru i staraj się złapać wiatr po jego drugiej stronie (Twojej zawietrznej). Im mocniej wychylisz go rogiem szotowym nad wodę, tym większy uzyskasz ciąg, jednak pamiętaj aby cały czas kontrolować obrót i nie kłaść się na żaglu, gdyż trudniej będzie Ci obrócić go w ostatniej fazie tego manewru. Tutaj również pamiętaj o naprawdę mocnym nacisku na przednią stopę.

3

Bardzo ważną kwestią jest wyczucie czasu podczas dociągnięcia żagla do pozycji jak podczas normalnego płynięcia na halsie. Tutaj właśnie przydadzą się umiejętności zdobyte podczas nauki heli-tack clew first, ponieważ ostatnia faza obrotu jest niemalże identyczna.

5

Przed przeciągnięciem żagla ważne jest, aby deska była ustawiona już w połówce, ułatwi to stabilizację.Obrót żagla należy wykonywać nad dziobem, a ciężar ciała powinien się znajdować nad deską. Żagiel należy przepchnąć rogiem szotowym przez dziób.

6

Gdy wraca on do pozycji podstawowej, należy przerzucić listwy na właściwą stronę i ustabilizować zestaw.

Błędy:

 

Problem: Tuż po obrocie o 180 stopni żagiel ustawia się pod wiatr. Często rotację da się dokończyć, jednak deska gwałtownie traci ślizg, a żagiel jest nerwowy.

Rozwiązanie: Należy zgiąć rękę masztową utrzymując żagiel bliżej ciała w pozycji bardziej zbliżonej do pionu.

 

Problem: Podczas ślizgu maszt wpycha cię do wody.

Rozwiązanie: Należy wyprostować rękę szotową i nogę znajdująca się z tyłu. Zgiąć przednią stopę i rękę masztową. Ciało utrzymywać nad linią środkową deski.

 

Problem: Podczas ślizgu krawędzie deski łapią wodę.

Rozwiązanie: Po wylądowaniu ciało należy skierować w stronę wiatru a nacisk położyć na stopy. Zbyt wysoki wyskok i gwałtowne lądowanie, również często dają ten efekt.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *